STATUT FUNDACJI NA RZECZ ROZWOJU FLEBOLOGII
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
-
Fundacja pod nazwą Fundacja na rzecz rozwoju flebologii, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona aktem notarialnym z 10 lipca 2015 r., sporządzonym przez Annę Marciniak-Sikora, notariusza w Warszawie w jej kancelarii przy ul. Filtrowej 30 za numerem rep. A 723/2015, zmienionym aktem notarialnym z 20 października 2015 r., sporządzonym przez Annę Marciniak-Sikora, notariusza w Warszawie w jej kancelarii przy ul. Filtrowej 30 za numerem rep. A 992/2015.
-
Fundacja działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 z późn. zm.), postanowień niniejszego statutu oraz innych właściwych przepisów prawa.
§ 2.
-
Siedzibą Fundacji jest Białystok.
-
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
-
Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działania także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Fundacja może decyzją Zarządu tworzyć oddziały terenowe, przedstawicielstwa oraz inne jednostki organizacyjne służące realizacji celów statutowych, w tym spółki, przystępować do nich, a także przystępować do innych fundacji oraz współpracować z innymi organizacjami pozarządowymi.
§ 3.
-
Fundacja posiada osobowość prawną.
-
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia.
§ 4.
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II
CELE I FORMY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 5.
Celami Fundacji są:
-
działalność w zakresie ochrony zdrowia;
-
działalność na rzecz edukacji, kultury i sztuki, pomocy społecznej, dobroczynności;
-
działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.
§ 6.
-
Dla osiągnięcia celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów, w tym osób fizycznych i prawnych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
-
Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:
-
propagowanie i realizowanie działań na rzecz ochrony zdrowia, w szczególności flebologii;
-
propagowanie i wdrażanie nowych metod leczenia w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności flebologii;
-
organizowanie i wspieranie edukacji społeczeństwa w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności flebologii;
-
budowanie świadomości społeczeństwa w sprawie stanu zdrowia obywateli Polski;
-
wspieranie działań służących poprawie stanu zdrowia mieszkańców Polski;
-
propagowanie i tworzenie platform porozumienia pomiędzy sektorami (prywatnym, publicznym i pozarządowym), umożliwiających wdrożenie projektów polepszających stan wiedzy na temat zastosowania nowych metod w medycynie;
-
gromadzenie i wypracowywanie środków materialnych z przeznaczeniem na organizowanie, finansowanie i wspomaganie działań na rzecz ochrony zdrowia, w szczególności flebologii;
-
tworzenie podstaw materialnych dla działalności edukacyjnych ruchów społecznych i praktycznej realizacji ich celów;
-
stymulowanie społecznych inicjatyw prozdrowotnych i tworzenie warunków dla zwiększenia ich skuteczności;
-
tworzenie warunków organizacyjnych i materialnych dla wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony zdrowia, w szczególności flebologii;
-
propagowanie rozwoju form swobodnego przepływu między Polską i innymi krajami, idei, myśli naukowo-technicznej i innych wartości związanych z ochroną zdrowia, w szczególności flebologii;
-
tworzenie programów stypendialnych, udzielanie wsparcia programom edukacyjnym podnoszącym jakość nauczania oraz programom wyrównującym szanse edukacyjne, promującym talenty i wybitne uzdolnienia dzieci i młodzieży;
-
udział w pracach innych fundacji i stowarzyszeń;
-
udzielanie wsparcia i organizowanie działań edukacyjnych w zakresie ochrony zdrowia, nauki i kultury;
-
udzielanie nagród za wybitne osiągnięcia oraz działalność w ochronie zdrowia, w szczególności flebologii;
-
podejmowanie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwoju kontaktów między społeczeństwami i rozwoju społeczności lokalnych;
-
działania na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego;
-
udzielanie wsparcia inicjatywom lokalnym i regionalnym w zakresie celów Fundacji;
-
promowanie i upowszechnianie kultury fizycznej, w tym promowanie aktywności fizycznej w różnych grupach społecznych i środowiskowych, wspieranie inicjatyw sprzyjających włączeniu społecznemu poprzez sport, promowanie wolontariatu sportowego oraz rozwijanie poprzez sport aktywnej postawy obywatelskiej, inicjowanie i realizowanie kampanii społecznych na rzecz kształtowania świadomości zachowań i nawyków prozdrowotnych społeczeństwa, inicjowanie działań stymulujących aktywność fizyczną w rodzinie i u osób nieaktywnych sportowo, społecznie lub zawodowo oraz wśród osób defaworyzowanych;
-
wspomaganie działalności społecznej na rzecz ochrony zdrowia i działań proekologicznych;
-
organizowanie i prowadzenie międzynarodowej wymiany doświadczeń i myśli naukowo-technicznej w dziedzinie ochrony zdrowia, w szczególności flebologii, w tym wymiany stypendialnej;
-
promocję w kraju i poza jego granicami, polskiej myśli naukowej w zakresie medycyny, wyników prac badawczych i rozwiązań technicznych w tej dziedzinie;
-
współpracę z instytucjami państwowymi i społecznymi oraz osobami fizycznymi w kraju i za granicą, działającymi na rzecz i w zakresie ochrony zdrowia;
-
wykorzystanie dla propagowania ochrony zdrowia w kraju środków masowego przekazu;
-
aktywizację środowisk polonijnych w dziedzinie ochrony zdrowia.
§ 7.
-
Fundacja może prowadzić w kraju i zagranicą działalność gospodarczą, służącą realizacji celów statutowych Fundacji, w następujących obszarach:
-
sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.73);
-
sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.74);
-
wydawanie książek (PKD 58.11.Z);
-
wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
-
działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania (58.29.Z);
-
pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 63.99.Z);
-
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
-
reklama (PKD 73.1);
-
badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.2);
-
działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
-
pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
-
działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z);
-
działalność szpitali (PKD 86.10.Z);
-
praktyka lekarska (PKD 86.2);
-
działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90.A);
-
praktyka pielęgniarek i położnych (PKD 86.90.C);
-
pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.90.E);
-
pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.90.Z);
-
działalność organizacji profesjonalnych (PKD 94.12.Z).
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie jednostki. O formie prowadzenia działalności i jej strukturze decyduje Zarząd.
-
W przypadku podjęcia decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej, Zarząd uchwałą przeznaczy środki majątkowe Fundacji na działalność gospodarczą, w kwocie nie mniejszej niż 1.000,00 zł (jeden tysiąc złotych).
-
Całkowity dochód z działalności gospodarczej Fundacji jest przeznaczony na realizację celów statutowych Fundacji oraz pokrywanie kosztów jej działalności.
Rozdział III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 8.
-
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
-
Przychody Fundacji pochodzą z:
-
darowizn, spadków, zapisów;
-
dotacji i subwencji od osób prawnych;
-
zbiórek i imprez publicznych;
-
majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji;
-
odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych;
-
prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej.
§ 9.
-
Fundacja działa na podstawie planu przychodów i wydatków zatwierdzonego przez Zarząd.
-
Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
-
Roczne sprawozdanie finansowe sporządza Zarząd, a zatwierdza Rada.
Rozdział IV
ORGANY FUNDACJI
§ 10.
Organami Fundacji są:
-
Rada Fundacji, zwana dalej Radą;
-
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
Rada
§ 11.
-
Rada jest organem kontrolnym i opiniującym.
-
Rada liczy od 2 (dwóch) do 5 (pięciu) członków powoływanych na czas nieoznaczony. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, który kieruje jej pracami.
-
Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada, a w braku jej członków, Zarząd.
-
Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
-
złożenia pisemnej rezygnacji przez członka Rady;
-
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
-
śmierci członka Rady;
-
odwołania członka Rady.
-
Członek Rady może w każdym czasie zrezygnować z pełnionej funkcji w drodze pisemnego oświadczenia złożonego innemu członkowi Rady, a w jego braku, Zarządowi.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady, a w ich braku, Zarząd.
-
Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
-
Rada w drodze uchwały przyjmie regulamin funkcjonowania Rady, określający w szczególności tryb zwołania Rady oraz zasady realizacji jej kompetencji.
§ 12.
-
Do kompetencji Rady należy:
-
wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
-
nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji;
-
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium;
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, oraz ustalanie ich wynagrodzenia;
-
powoływanie i odwoływanie pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu;
-
podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji;
-
podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją albo o likwidacji Fundacji;
-
podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
-
Rada może żądać od Zarządu przedstawienia wszystkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji oraz dokonywać rewizji majątku oraz kontroli finansów Fundacji.
§ 13.
-
Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
-
Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Fundacji lub w innym miejscu wskazanym w zawiadomieniu o planowanym posiedzeniu Rady.
-
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
-
Zawiadomienia o posiedzeniu Rady mogą być dostarczane członkom Rady za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksu albo innego pisemnego lub ustnego środka.
-
Członkowie Rady mogą brać udział w posiedzeniach Rady przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
-
Posiedzenia Rady są protokołowane.
-
Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący Rady lub członek Rady przez niego wskazany.
-
Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
§ 14.
-
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenie Rady z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 2 (dwóch) członków Rady lub Prezesa Zarządu, w terminie 7 (siedmiu) dni od daty otrzymania takiego wniosku.
-
Posiedzenie zwołane w trybie ust. 1 powinno się odbyć nie później niż w terminie 21 (dwudziestu jeden) dni od dnia złożenia wniosku przez co najmniej 2 (dwóch) członków Rady lub Prezesa Zarządu.
§ 15.
-
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swoich członków, z tym, że w sprawach wskazanych w § 23, § 24 ust. 3, § 25 ust. 2 oraz § 25 ust. 4 wymagana jest jednomyślność wszystkich członków Rady.
-
W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw”, decydujący głos służy Przewodniczącemu Rady.
Zarząd
§ 16.
-
Zarząd składa się z 1 (jednego) do 4 (czterech) członków, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę na czas nieoznaczony.
-
Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
-
Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
-
złożenia pisemnej rezygnacji przez członka Zarządu;
-
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
-
śmierci członka Zarządu;
-
odwołania członka Zarządu przez członka Rady.
-
-
Członek Zarządu może zrezygnować z pełnionej funkcji w drodze pisemnego oświadczenia złożonego Zarządowi albo członkowi Rady.
-
Każdemu z członków Rady służy prawo odwołania członka Zarządu w każdym czasie i z każdego powodu.
-
Funkcję członka Zarządu można pełnić wielokrotnie.
§ 17.
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje Fundację na zewnątrz.
-
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
-
reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
-
kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
-
realizowanie celów statutowych Fundacji;
-
sporządzanie planów pracy, w tym działania, jak i budżetu, w tym rocznych planów finansowych;
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
-
nadzór i kierowanie działalnością finansową i gospodarczą Fundacji i odpowiedzialność za jej wyniki;
-
zatrudnianie pracowników i współpracowników Fundacji i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
-
wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
§ 18.
-
Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
-
Wynagrodzenie członków Zarządu ustala Rada.
-
Umowy z członkami Zarządu zawierane są w imieniu Fundacji przez pełnomocnika ustanowionego przez Radę.
§ 19.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 1 (raz) w roku kalendarzowym, a także za każdym razem, gdy osoby uprawnione do zwoływania posiedzeń Zarządu uznają to za wskazane.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Fundacji lub w innym miejscu wskazanym w zawiadomieniu o planowanym posiedzeniu Zarządu.
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu.
-
Zawiadomienia o posiedzeniu Zarządu mogą być dostarczane członkom Zarządu za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksu albo innego pisemnego lub ustnego środka.
-
Członkowie Zarządu mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
-
Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 20.
-
Prezes Zarządu zwołuje posiedzenie Zarządu z własnej inicjatywy, na wniosek Rady lub co najmniej 2 (dwóch) członków Zarządu, w terminie 7 (siedmiu) dni od daty otrzymania takiego wniosku.
-
Posiedzenie zwołane w trybie ust. 1 powinno się odbyć nie później niż w terminie 21 (dwudziestu jeden) dni od dnia złożenia wniosku Rady lub co najmniej 2 (dwóch) członków Zarządu.
§ 21.
-
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swoich członków.
-
W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw”, decydujący głos służy Prezesowi.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 22.
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych oraz do jej reprezentowania, jest upoważniony każdy członek Zarządu samodzielnie.
Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23.
Zmiany statutu dokonuje Rada na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy. Zmiana statutu może dotyczyć także celów, dla realizacji których ustanowiono Fundację.
§ 24.
-
Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
-
Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
-
W sprawach połączenia z inną fundacją decyduje Rada.
§ 25.
-
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
-
Decyzję o likwidacji podejmuje Rada.
-
Likwidację Fundacji prowadzą członkowie Zarządu działający jako Likwidatorzy.
-
Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji zostaną przekazane innym fundacjom, których działalność odpowiada celom Fundacji, a które zostaną wskazane przez Radę.
-
O likwidacji Fundacji likwidatorzy zawiadamiają Ministra Zdrowia.
§ 26.
-
Osobom fizycznym lub prawnym, które wsparły Fundację lub realizowane przez nią cele własnym działaniem albo środkami finansowymi, przysługuje tytuł „Przyjaciela Fundacji”, nadawany uchwałą Rady.
-
Księgę „Przyjaciół Fundacji” prowadzi Przewodniczący Rady.
-
Regulamin przyznania tytułu „Przyjaciela Fundacji” ustala Rada.
Warszawa, 22 kwietnia 2021 r.